Travessem el que abans havia estat tancat amb una porta i que ara s’hi troba una cortina que separa, és un dir, els dos espais, com podeu veure en aquesta fotografia. L’armari petit amb roba infantil dóna pas a un gran armari de caoba en el que s’hi mostraven vestits de criatura, de bateig i una peça de cadascuna de la roba de l’aixovar de Pepeta/Josefa Bonet Sobrevila, que com s’ha explicat anteriorment, va morir ben jove i, per aquest motiu, la família té tota la roba que tenia preparada pel seu casament.

Som ja a l’alcova que és el lloc que funcionava com habitació. Està presidida per un capçal d’un llit de barrots amb una ornamentació que l’embelleix.
Damunt el llit, cobert amb una colxa d’organdí brodada a mà, s’hi mostraven tots els millos jocs de llit de la família, cosits i brodats per les dones de la casa i, alguns, fets des de fa més de cent anys. Teixits de fil i amb randes sortides dels boixets, embellits amb brodats i amb altres treballs fa que, tot sumat, siguin unes peces fantàstiques.

Montserrat Estela Ganyet arribà per casament a una casa en la que la seva sogra i les seves cunyades tenien una gran habilitat en el cosir de blanc. Ella no es quedava enrere i les precioses peces que ens queden del seu aixovar ho demostren.

Elaborades inicials brodades que, al natural, guanyen molt. Hi ha detalls tan minuciosos que els visitants disposaven d’una lupa per poder-los veure bé.

Detalls: traus, randes, brodats…per una de les coixineres.

Un altre joc també fantàstic.

Les dones, per dormir, anaven cofades amb aquesta mena de gorrets de cotó. No en podien faltar a l’aixovar de la meva àvia.

Recordem Josefa Bonet Sobrevila, cunyada de Montserrat, ja que era l’esposa del seu germà, Delfin Bonet Sobrevila. Ja s’ha explicat que degut al seu desgraciat traspàs deixà tot l’aixovar sencer.

Com podeu veure els llençols que va fer s’assemblen molt als de la seva cunyada Montserrat. Eren d’una edat semblant i van preparar el mateix tipus de roba.


Una preciosa camisa de dormir que va deixar per acabar. Està marcada amb la seva inicial: J, de Josefa.

El gorro de dormir, n’hi ha una bona col·lecció dels d’ella, té un aspecte més “modern” que el de la seva cunyada.

A l’esquerra un altre joc de llit de l’aixovar de Josefa. A la dreta es veu un joc de la seva mare, Dolors Sobrevila Ganyet. D’ella no en queda massa roba ja que, amb els anys i l’ús, es devia anar gastant.

La germana petita de Josefa, Carme Bonet Sobrevila, la que va vestida de blanc, no deixà res del seu aixovar a la família ja que es va casar i va marxar de la casa.

Només hi han quedat un llençol i un gorro que devia fer servir quan vivia a la casa pairal i encara era soltera.

Aquest post ha estat poc variat però era del tot imprescindible donar a conéixer, tot i que les fotografies no mostren la bellesa real d’aquests jocs de llit, camises,…, aquest recull de roba de nit ja que són peces molt reexides i tenien molta importància en una altra època.