una mica de tot arreu

El Crist de Sant Antoni

Feia temps que el Crist de Sant Antoni no és trobava al seu lloc habitual. Estava en mans del Centre de Restauració de la Generalitat que tenien cura del seu canvi. El moment de presentar-lo va ser el diumenge 15 de setembre, una setmana abans de la celebració solemne de l’ofici de Festa Major.

La sorpresa en veure’l va ser, per la majoria de gent, important ja que sempre s’havia mostrat enfosquit i amb una pàtina que li donava un aire d’antiguitat. El resultat de la restauració ha estat sorprenent ja que ha aparegut una imatge del tot desconeguda: la pell molt clara, el cos ple de taques de sang i amb un aspecte molt més prim del que es recordava.

En aquesta imatge el podeu veure ja col·locat al seu lloc.

111

Aquí podeu apreciar els detalls de la figura restaurada.

222

Aquesta talla de fusta està datada en el segle XIV i sempre se li ha tingut una gran devoció. Segons un text de M. Teresa Salat publicat a La Veu de la Segarra sembla que l’aspecte inicial del Sant Crist va anar canviant en part degut al fum de les espelmes així com també pels diferents envernissats que se li devien donar perquè quedés més digne. L’any 1924 mossèn Jeroni Roca, ecònom de Cervera, el va fer restaurar a Barcelona, on li van aconseguir l’anterior aspecte. Però aquestas restauració no va agradar als fidels.

Quan va acabar la guerra se li va treure la corona d’espines i se’l va tornar a l’aspecte anterior.

Ara la directora del Centre de Restauració de la Generalitat va decidir deixar-lo tal com va ser pintat en el barroc perquè aquest treball es podia fer amb molta resolució, mentre que si es treia aquesta capa no estava segura de trobar una pintura uniforme cobrint tota la talla. També va decidir posar-li unes mans més naturals, tal com corresponen no al segle XIV, sinó a l’època barroca.

Per tant, segons Salat, tenim una talla en fusta amb expressió i formes del segle XIV, amb unes mans noves i una restauració de la pintura que li deurien donar a meitats del segle XVIII que és quan Cervera es sent rica amb l’arribada dels estudiants i arreu es modernitzen capelles i imatges.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: