una mica de tot arreu

Santa Eulàlia i la Catedral de Barcelona

Felicito a totes les Eulàlies i Laies i, avui 12 de febrer, dia de Santa Eulàlia, els hi dedico  aquest post especialment a la Laia Ripoll Carcasona.

Encara estic impressionada per l’impacte visual que vaig tenir aquest diumenge a la Catedral de Barcelona. La ciutat celebrava la Festa de la seva copatrona, Santa Eulàlia. El programa d’actes era molt atractiu, variat i amb una oferta importantíssima.

A tres quarts de sis s’anunciava l’espectacle musical sobre la vida i la mort de Santa Eulàlia a la nau central de la Catedral a càrrec de l’Esbart Ciutat Comtal. Un espectacle que es va estrenar el febrer de l’any passat i que aquest any s’ha tornat a fer després de l’èxit tan gran que va tenir i dels premis que se li han donat.

Tot i que explicar les coses no em costa massa, de cap manera podré transmetre el que vaig veure i viure allí. No tinc prous calificatius per posar-hi. Per una banda l’interior de la Catedral ja em va deixar sense alè. I mira que hi havia entrat vegades i més aviat la trobava fosca i poc acollidora. I després l’espectacle, amb el marc incomparable del fons de la nau central, va esdevenir un acte espectacular d’aquells que es veuen un cop a la vida i prou. I mira que n’he arribat a veure de coses voltant pel món! No el puc ni comparar amb el de l’Atri dels gentils que vaig veure a la Sagrada Família on va cantar Montserrat Caballé i els jocs de llums que es van projectar van ser magnífics però, ni de bon tros, com aquest acte dedicat a Santa Eulàlia.

La catedral lluÏa amb una il·luminació espectacular.

cate 22

Aquests embelliments punxeguts es destacaven en contrallum, amb la pedra transformada per mitjà de la llum en un material càl·lid i acollidor.

cate 2

Durant la representació no es van poder fer fotografies. Els llums van quedar apagats i jugaven amb els focus que il·luminaven l’escenari d’una manera puntual. El conjunt de finestrals que envolta aquesta zona quedaven destacats per la llum exterior ja que encara no s’havia fet fosc. Tota aquesta munió de vidres de colors donava un fons espectacular a l’escenari. És molt difícil explicar com es veia de fantàstic!

cate 6

Els soldats romans i les joves que acompanyaven Santa Eulàlia, junt amb el governador romà van ser els protagonistes visibles. Juntament amb el cor que va acompanyar tota l’estona amb les seves veus.

cate 8

La cripta, a sota mateix de l’escenari, va jugar un paper molt important, sempre a les fosques. Les joves i Santa Eulàlia van entrar a escena pujant les escales des la cripta.

cate 9

La bandera amb la imatge de la santa i l’escut de Barcelona onejava a l’escenari en el moment de sortir a saludar. Un allau d’aplaudiments, que van durar molta estona, va rebre als components de l’Esbart i els cantants.

cate 10

Dues joves estaven preparades per fer el paper principal.

cate 11

Van representar el judici, el tancament a la presó, el flagelament i la mort a la creu. Quan la santa està clavada a la fusta en forma d’ics, amb una torxa encenen el foc per cremar-la. Sembla com si realment el seu vestit s’encengués i s’anés consumint. Un efecte excepcional aconseguit amb la llum. Quan mort, un colom blanc s’enfila cap al sostre de la catedral en un altre efecte lumínic.

cate 12

cate 13

cate 14

Encara amb l’impacte tràgic de la visió de la seva mort, des del fons de la nau, veiem com un grup d’encaputxats que porten torxes enceses, traslladen les restes de la Santa, en una processó que es dirigeix cap a la cripta, per deixar-hi les seves despulles. Aquest cadafalc que veieu en primer terme és el que van fer servir. Aquest fragment de la representació va ser molt impresionant.

cate 15

Aleshores, la intensitat de les llums comença a pujar i els soldats romans amb els seus cossos, fan com una escala per la que puja la jove intèrpret, resplendent i àgil, mentre els cors canten la cançó dedicada a Santa Eulàlia. Se’m posa la pell de gallina al recordar-ho!

cate 16

I els llums de l’església s’encenen i em fan adonar, una altra volta, que la il·luminació en aquest to càl·lid és possible i que també és possible mantenir les làmpades de tota la vida. No com s’ha fet a Santa Maria de Cervera que ens han deixat uns platets volants i una llum blanquinosa que NO!

cate 17

cate 18

El públic ocupava tota la nau central, que es la que es veu aquí, les naus laterals i la part del darrera.

cate 20

cate 21

La part superior, plena de treballs d’orfebreria fets amb pedra, estava atapeïda de centenars de petites llumetes que escampaven la seva claror per seu voltant.

cate 23

cate 24

cate 25

Foxeu-vos en aquestes llumetes que ressegueixen moltíssims espais d’aquesta magnífica catedral. El responsable d’aquesta il·luminació se li pot donar un Cum Laudem.

cate 26

cate 28

Acabo aquest post tot i recordant l’espectacle més bell que he vist mai en un temple religiós, que ha esdevingut un escenari magnífic i un impactant suport de l’escenificació de la vida i mort de Santa Eulàlia de Barcelona.

cate 29

No em puc estar de dir-ho!:Us imagineu que per en comptes d’aquesta lampada els hi voles per aquest espai una ensaïmada com les que ens volen per Cervera i que escupen llum blanca i freda?

cate 30

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: